(Link)
W salach Sztuka Slaska XIV-XVI w. bedzie eksponowana na stale grupa Ukrzyzowania teczowego z kosciola sw. Marii Magdaleny.
Rzezby naleza do najciekawszych pod wzgledem ikonograficznym monumentalnych, wielofigurowych slaskich przedstawien ukrzyzowania. Datowane sa na lata okolo 1410-1420. Przyjmuje sie, ze powstaly w pracowni wroclawskiej. Grupe tworza ponadnaturalnej i naturalnej wielkosci figury: Chrystusa na krzyzu, sw. Marii Magdaleny, Matki Boskiej Bolesnej, sw. Jana Ewangelisty oraz Longinusa i setnika.
Rzezby byly wystawiane przed wojna w Slaskim Muzeum Przemyslu Artystycznego i Starozytnosci. Po wojnie zostaly rozdzielone, czesc trafila do Warszawy, a reszta pozostala we Wroclawiu.
Teraz znowu Ukrzyzowanie teczowe bedzie wystawiane w calosci. W rogu sali znajdzie sie fotografia z przedwojennym wystawieniem Ukrzyzowania.
Rysunek malarza Paula Fegelera-Felkendorffa
To nie jedyny nabytek Muzeum Narodowego. Niemieckie Towarzystwo Przyjaciol Sztuki zakupila dla wroclawskiego muzeum w 1931 roku rysunek tuszem wroclawskiego malarza Paula Fegeler - Felkendorffa i przekazala w trwaly depozyt. W wyniku dzialan wladz niemieckich w okresie faszystowskim rysunek trafil do Galerii Mollera.
Rysunek odnaleziono niedawno w archiwum dawnej Galerii Mollera, ktorym zarzadza obecnie fundacja jego imienia. Poniewaz oznaczony jest pieczatka dawnego muzeum wroclawskiego i numerem inwentarza, dzieki czemu mozna bylo to dzielo zidentyfikowac.
Fundacja im. Ferdinanda Mollera postanowila przekazac dzielo do zbiorow Muzeum Narodowego we Wroclawiu.
1420. Национальный музей, Вроцлав
(Link)
Muzeum Narodowe we Wroclawiu — 31: Wroclaw Workshop: Crucifixion from the Roof-beam, from St. Mary Magdalene's Church Wroclaw ~1410-1420
(Link)
Ahnlich den beiden schon bekannten Kastenbrusten aus der Maria-Magdalena-Kirche in Breslau (1410-1420 - aktuell im Schlesischen Museum fur Kunstgewerbe und Altertumer) ein weiterer Fund aus Breslau, aus der Elisabethkirche (um 1420 - siehe Photo). (черно-белая фотография)
Laut "Parler" werden beide Kreuzigungsszenen / -figuren als sehr ahnlich beschrieben, im Falle des Hauptmanns (rechts, mit fehlender Lanze) wurden sie sogar nahezu identisch in Form und Pose ausgefuhrt.
Von der zeitgenossischen Kastenbrust-Darstellung wurde ich sie eher etwas fruher datieren, ca. in das 2te Viertel des 15ten Jahrhunderts.
Da Breslau damals zum Hanse-Verbund gehort, bleibt meine "Verbreitungs-Theorie" jedoch nach wie vor plausibel.
(Link)
Радужное распятие от церкви св. Мария Магдалина - один из самых иконографических монументальных, многофигурных Силезских Радужных Распятий в красивом стиле. Это датируется годами 1410-1420 годов. Предполагается, что он был создан во Вроцлавском офисе. Группа, характеризующаяся драматическим и театральным представлением, вырезана из липы, полихромной темпера, сверхъестественных и фигур в натуральную величину: Христос на кресте, святой. Мария Магдалина, Пресвятая Богородица, св. Иоанна Евангелиста и Лонгина и сотника.
В 1942 году данные о посещаемости были взяты немцами из Вроцлава и депонированы во францисканском монастыре в Пруднике. Военная судьба фигуры распятого Христа не совсем ясна, вероятно, она не была взята из Вроцлава и хранилась в Шлезвидском музее для Кунстгеербе и Альтертюмера, который был разрушен во время осады города. Об этом свидетельствует серьезный ущерб скульптуре. В 1948 году группа была разделена между двумя музеями - во Вроцлаве и Варшаве. Статуи Христа Распятого, Св. Мария Магдалина и Лонгин, в то время как скульптуры Пресвятой Богородицы, Св. Иоанн Евангелист и центурион. В 2000 году цифры, оставшиеся в коллекции Вроцлава, были предоставлены Национальному музею в Варшаве,
Теперь группа Rainbow Crucifixion вернулась навсегда во Вроцлав, где будет показан Национальный музей - впервые после 1945 года - на постоянной выставке «Силезское искусство XIV и XVI веков».