P0384
 
P0384
Главная / Personalia
 
P0384a
 
Personal Data
Surname Aquino (Aqui)
First name Cristoforo
Nickname  
Dating 1342
Location Naples
Life dates + 22-9-1342
Title Signore di Ponte Albaneto e Venamaggiore
Regio Ciambellano
Capitano Generale e Giustiziere del Principato Ultra nel 1339
Close relatives ather - Tommaso II (+ post 5-2-1338/ante 16-5-1339), 1° Conte di Belcastro
mother - Giovanna, figlia di Ludovico de Montibus (delli Monti) e di Giovanna dell'Aquila dei Conti di Fondi (+ ante 8-7-1322)
wife - (1337) Filippa, figlia di Jacopo della Leonessa (o piu probabilmente di Carlo Signore di Airola e di Caterina di Vaudemont dei Conti di Ariano) (+ post 23-7-1352).
son - Tommaso (+ minorenne, post 23-7-1352), Signore di Ponte Albaneto e Venamaggiore dal 1342 sotto la tutela della madre e del nonno Jacopo della Leonessa
Type of the object Sarcofago
Place of manufacturing
(place of burial)
 
Place of exposition left wall, 7th chapel right, Basilica di San Domenico Maggiore, Naples, Campania, Italy
Cappella d'Aquino
Date of manufacturing  
Artist
Comments

(Link)
Monumento di Cristoforo (†1342) e Tommaso d'Aquino (†1357), conte di Belcastro

(Link)
Cristoforo d' Aquino Signore di Ponte Albaneto e Venamaggiore
+ 22.09.1342

Так как прочитать надпись на памятнике не удалось, а в описаниях указано, что он принадлежит Cristoforo (†1342) e Tommaso d'Aquino (†1357), conte di Belcastro, есть основание полагать, что эта информация неточная:
- судя по стилю памятника, он относится к ок. 1340-м (см. P0366),
- изображенные комплексы почти идентичны и соответствуют также периоду ок. 1340-х (к концу 1340-х сюрко переходит в короткое облегающее и обнажает наколенники - см. P0369, 1347),
- в единственной найденной очень подробной генеалогии d'Aquino присутствует Cristoforo (†1342), но ближайший к нему Tommaso d'Aquino - его сын (+после 1352 и ничем особым не выделялся) и его отец Tommaso II (+1338-39, Conte di Belcastro и очень знатный человек)
- в одном из описаний памятника указано, что на нем изображен Tommaso d'Aquino (†1357), conte di Belcastro, но титул "conte di Belcastro" имел Tommaso II (+1338-39) и передал через своего старшего сына Adinolfo (+1326-1337) своему внуку Tommaso III detto Tommasello (+1375), который совершенно не подходит по датировке к нашему памятнику
Таким образом, наиболее подходящими для нашего памятника являются Tommaso II d'Aquino (†1339) и его младший сын Cristoforo d'Aquino (†1342)

Есть особенности, которые требуют объяснения:
- у нижнего персонажа декоративная защита больше похожа на короткое сюрко, чем у верхнего;
- прическа у нижнего персонажа имеет прямые волосы, что соответствует более поздней моде (см. P0367, 1358), а у верхнего - с буклями;
- верхний персонаж имеет надгробную надпись в несколько строк, а нижний - всего одну строку;
- верхний персонаж имеет сюрко с вышивкой и гербом, а у нижнего никаких украшений нет;
- у нижнего персонажа рельеф складок не такой мягкий и есть вероятность, что это длинные фестоны (см. P0367, 1358, но наш подол слишком длинный)
- логично предположить, что предок имеет большую важность в глазах потомков и должен располагаться выше, чем его сын.

до получения дополнительной информации будем считать, что верхнее изображение представляет Cristoforo d'Aquino (†1342), а нижний персонаж - его сын Tommaso (+ minorenne, post 23-7-1352, ?1357), памятник построен для Cristoforo d'Aquino (†1342), а фигура его сына добавлена позже

Images
         
P0384b
       
Personal Data
Surname Unknown (Merloto?)
First name Unknown
Nickname  
Dating 1340?
Location Naples
Life dates  
Title  
Close relatives  
Type of the object tomb slab
Place of manufacturing
(place of burial)
 
Place of exposition chiesa di Sant'Anna dei Lombardi (o anche di Santa Maria di Monteoliveto), Naples, Italy
Date of manufacturing  
Artist
Comments

Naples
Chiesa Sant'Anna dei Lombardi
Piccolomini Chapel was built in XV century by Florentine masters Antonio Gambarelli called Rossellino and Benedetto de Maiano. Chapel was reconstructed in XVI century by Guilio Mazzoni. In the chapel you are going to find splendid sepulcher of Maria de Aragona and it deserves special review. First what you are going to see in the chapel is the altarpiece with bas-relieve showing the scene of Nativity with Saint James and Saint John made by Rossellino in 1475.
On the left you will find the funeral slab of unknown knight who is shown in armors of first half of XIV century. Judging on his coat-of-arms on the chest of his surcoat we can presume that he was from Merloto Family and came here from France with the Neapolitan Kings of Anjou Dynasty. His armor consist of chain mail hauberk and chain mail hoses. Defense of his shins reinforced by leather grieves. Defense of upper hands and shoulders are reinforced with rearbraces and round pauldrons made out of boiled leather also known in French as "cuir bouilli" or boiled leather. Elbows are additionally protected by iron roundels.
Floor and bench are decorated with mosaics known as Cosmateschi or made by followers of famous masters of mosaic from Cosmatti Family. There is also excellent retable or triptych with the scene of Ascension of Jesus, on the side panels are Saint Nicholas of Bari and Saint Sebastian. You will find there many others masterpieces of XV-XVI centuries.

(Link)
Lastra funebre con rilievo raffigurante un cavaliere, particolare
Napoli
Chiesa di Monteoliveto, prima cappella sinistra (Piccolomini)

(Link)
La chiesa di Sant'Anna dei Lombardi (o anche di Santa Maria di Monteoliveto) e una chiesa monumentale di Napoli sita in piazza Monteoliveto

Images
         
P0384c
       
Personal Data
Surname Vulcano
First name Carluccio
Nickname  
Dating 1345
Location Naples
Life dates +1345
Title  
Close relatives  
Type of the object tomb slab
Place of manufacturing
(place of burial)
 
Place of exposition Church of St Domenico Maggiore, Naples, Campania, Italy
Date of manufacturing  
Artist
Comments

(Link)
Carluccio Vulcano
1345
Church of St Domenico Maggiore, Naples, Campania, Italy

Description: Lastra tombale.
Date of creation: DTZ.DTZG=sec. XIV;DTS.DTSI=1345;DTS.DTSF=1345;DTM=iscrizione; [Production]
Type: PhysicalObject; TSK=OA;; lastra tombale
Format: MISA=165;MISL=60;; marmo/ scultura
Subject: opere e oggetti d'arte; ATBD=bottega napoletana;ATBM=analisi stilistica;
Identifier: iccd:NCT NCTR=15;NCTN=00027959; [Metadata]; iccd:UID 1500027959 [Metadata]
Rights: proprieta Stato
Source: Progetto ArtPast- CulturaItalia
Data provider: Progetto ArtPast- CulturaItalia
Provider: Athena
Providing country: Italy

lastra tombale
Tipo: Oggetto fisico; lastra tombale
Tipo di scheda: Opere e oggetti d'arte
Categoria: Suppellettile liturgica
Autore: Ambito culturale: bottega napoletana - motivazione dell'attribuzione: analisi stilistica
Lastra tombale.
Stato di conservazione: discreto
Estensione: 165 x 60
Materia e tecnica: marmo/ scultura
Data di creazione: 1345 - 1345, sec. XIV (motivazione della cronologia: iscrizione)
Immagini di anteprima
lastra tombale
Fonte dati
ArtPast - catalogo opere d'arte / SBAPPSAE Napoli
Identificatore: Codice univoco ICCD: 1500027959
Diritti: proprieta Stato

Noble Horsemen in armour - Tombstones 14th century - Church of San Domenico Maggiore in Naples

Надгробные плиты братьев Томазо и Карлуччио Вулкано, 1337 и 1345 гг. Церковь Св. Доминика (S.Domenico Maggiore). Капелла Карафа (La Capella dei Carafa), Неаполь

Images
         
         
Вверх страницы