A0180
 
A0180
Главная / Personalia
 
   
A0180a
 
Personal Data
Title Centurion
Dating 1420?
Location Wroclaw
Type of the object wood statue
Place of manufacturing St. Mary Magdalene's Church, Wroclaw, Poland
Place of exposition Schlesischen Museum fur Kunstgewerbe und Altertumer, Breslau
Национальный музей, Вроцлав, Польша
Date of manufacturing ~1410-1420
Artist Wroclaw Workshop
Comments

(Link)
W salach Sztuka Slaska XIV-XVI w. bedzie eksponowana na stale grupa Ukrzyzowania teczowego z kosciola sw. Marii Magdaleny.
Rzezby naleza do najciekawszych pod wzgledem ikonograficznym monumentalnych, wielofigurowych slaskich przedstawien ukrzyzowania. Datowane sa na lata okolo 1410-1420. Przyjmuje sie, ze powstaly w pracowni wroclawskiej. Grupe tworza ponadnaturalnej i naturalnej wielkosci figury: Chrystusa na krzyzu, sw. Marii Magdaleny, Matki Boskiej Bolesnej, sw. Jana Ewangelisty oraz Longinusa i setnika.
Rzezby byly wystawiane przed wojna w Slaskim Muzeum Przemyslu Artystycznego i Starozytnosci. Po wojnie zostaly rozdzielone, czesc trafila do Warszawy, a reszta pozostala we Wroclawiu.
Teraz znowu Ukrzyzowanie teczowe bedzie wystawiane w calosci. W rogu sali znajdzie sie fotografia z przedwojennym wystawieniem Ukrzyzowania.
Rysunek malarza Paula Fegelera-Felkendorffa
To nie jedyny nabytek Muzeum Narodowego. Niemieckie Towarzystwo Przyjaciol Sztuki zakupila dla wroclawskiego muzeum w 1931 roku rysunek tuszem wroclawskiego malarza Paula Fegeler - Felkendorffa i przekazala w trwaly depozyt. W wyniku dzialan wladz niemieckich w okresie faszystowskim rysunek trafil do Galerii Mollera.
Rysunek odnaleziono niedawno w archiwum dawnej Galerii Mollera, ktorym zarzadza obecnie fundacja jego imienia. Poniewaz oznaczony jest pieczatka dawnego muzeum wroclawskiego i numerem inwentarza, dzieki czemu mozna bylo to dzielo zidentyfikowac.
Fundacja im. Ferdinanda Mollera postanowila przekazac dzielo do zbiorow Muzeum Narodowego we Wroclawiu.

1420. Национальный музей, Вроцлав

(Link)
Muzeum Narodowe we Wroclawiu — 31: Wroclaw Workshop: Crucifixion from the Roof-beam, from St. Mary Magdalene's Church Wroclaw ~1410-1420

(Link)
Ahnlich den beiden schon bekannten Kastenbrusten aus der Maria-Magdalena-Kirche in Breslau (1410-1420 - aktuell im Schlesischen Museum fur Kunstgewerbe und Altertumer) ein weiterer Fund aus Breslau, aus der Elisabethkirche (um 1420 - siehe Photo). (черно-белая фотография)
Laut "Parler" werden beide Kreuzigungsszenen / -figuren als sehr ahnlich beschrieben, im Falle des Hauptmanns (rechts, mit fehlender Lanze) wurden sie sogar nahezu identisch in Form und Pose ausgefuhrt.
Von der zeitgenossischen Kastenbrust-Darstellung wurde ich sie eher etwas fruher datieren, ca. in das 2te Viertel des 15ten Jahrhunderts.
Da Breslau damals zum Hanse-Verbund gehort, bleibt meine "Verbreitungs-Theorie" jedoch nach wie vor plausibel.

(Link)
Радужное распятие от церкви св. Мария Магдалина - один из самых иконографических монументальных, многофигурных Силезских Радужных Распятий в красивом стиле. Это датируется годами 1410-1420 годов. Предполагается, что он был создан во Вроцлавском офисе. Группа, характеризующаяся драматическим и театральным представлением, вырезана из липы, полихромной темпера, сверхъестественных и фигур в натуральную величину: Христос на кресте, святой. Мария Магдалина, Пресвятая Богородица, св. Иоанна Евангелиста и Лонгина и сотника.
В 1942 году данные о посещаемости были взяты немцами из Вроцлава и депонированы во францисканском монастыре в Пруднике. Военная судьба фигуры распятого Христа не совсем ясна, вероятно, она не была взята из Вроцлава и хранилась в Шлезвидском музее для Кунстгеербе и Альтертюмера, который был разрушен во время осады города. Об этом свидетельствует серьезный ущерб скульптуре. В 1948 году группа была разделена между двумя музеями - во Вроцлаве и Варшаве. Статуи Христа Распятого, Св. Мария Магдалина и Лонгин, в то время как скульптуры Пресвятой Богородицы, Св. Иоанн Евангелист и центурион. В 2000 году цифры, оставшиеся в коллекции Вроцлава, были предоставлены Национальному музею в Варшаве,
Теперь группа Rainbow Crucifixion вернулась навсегда во Вроцлав, где будет показан Национальный музей - впервые после 1945 года - на постоянной выставке «Силезское искусство XIV и XVI веков».

 

Images
   
   
A0180b
 
Personal Data
Title Saints George
Dating 1440?
Location Lienz
Type of the object painting
Provenance Eastern Tyrol, Lienz
Place of exposition private collection
Date of manufacturing c. 1440-50
c. 1430 - 1440
Artist Nicolaus Kentner the Elder (ACTIVE IN LIENZ IN THE 1450S)
Comments

(Link)
Nikolaus Kentner | Saints George, John the Baptist, and Cyriacus | Eastern Tyrol, Lienz | c. 1440-50 | oil on softwood panel

(Link)
THE PROPERTY OF A GENTLEMAN
Nicolaus Kentner the Elder
SAINTS GEORGE, JOHN THE BAPTIST AND CYRIACUS
Estimate 15,000 — 20,000 GBP
LOT SOLD. 40,000 GBP
Nicolaus Kentner the Elder
ACTIVE IN LIENZ IN THE 1450S
SAINTS GEORGE, JOHN THE BAPTIST AND CYRIACUS
oil on panel
82 x 68 cm.; 32 1/4 x 26 3/4 in.
PROVENANCE
Anonymous sale, Munich, Faber, 18-19 October 1965, lot 71 (as Bohemian school circa 1400-1410), where purchased by the father of the present owner;
Thence by inheritance.
CATALOGUE NOTE
We are grateful to Dr. Robert Suckale for proposing the attribution to Nicholaus Kentner the Elder from Lienz, and for suggesting a dating for the present panel of circa 1430 - 1440. Dr. Suckale notes particular similarities with the frescos by Kentner depicting the Holy trinity with four Angels in the apse of the chapel of Schloss Bruck, near Lienz, which is signed and dated 1452, and further frescos depicted the Seven acts of Mercy, dated to 1454 in the parish church of Saint Andra in Lienz.1
The saint on the right is traditionally identified as the third century Christian martyr Saint Cyriacus, credited with the exorcizing of a demon from the daughter of the Emperor Diocletian, but has also more recently been associated with the local Tyrolean Saint Valentine of Passau.
1. See E. Egg, Kunst in Tirol, vol. I, Innsbruck 1970-72, p. 104, reproduced in black and white p. 105.

Images
   
Вверх страницы